van Bastenaken naar Dun-sur-Meuse, 115km, 1100 >m - Reisverslag uit Doulcon, Frankrijk van Huub, Carel en Els Breukink - WaarBenJij.nu van Bastenaken naar Dun-sur-Meuse, 115km, 1100 >m - Reisverslag uit Doulcon, Frankrijk van Huub, Carel en Els Breukink - WaarBenJij.nu

van Bastenaken naar Dun-sur-Meuse, 115km, 1100 >m

Door: onze huisnotulist Huub

Blijf op de hoogte en volg Huub, Carel en Els

09 Mei 2018 | Frankrijk, Doulcon

Kun je houden van een apparaat? Als dat kan houd ik van mijn Garmin. Hij loodste ons vandaag weer feilloos door de krochten van Zuid- België en Noord-Frankrijk. Nog één probleempje: als het belangrijk wordt laat hij een hoge pieptoon horen, maar die hoor ik niet en mijn maten wel.
Volgens hen komt dat omdat mijn oren de meeste wind vangen. Afijn, beter dan dat het aan mijn leeftijd ligt.
We gingen om 10 uur van start weg van ons B&B. Vermeldenswaard is dat Yvonne zag dat de hond van de hospita tegen haar tas stond te piesen. Het pleit erg voor haar dat ze zich hierover niet heeft beklaagd maar de rommel zelf heeft opgeruimd zonder het te melden.
Gesteund door prachtig weer fietsten we Bastogne, dat geen mooie plaats is, uit. Wel nog even een foto gemaakt bij een rotonde met mooie fietsbeelden.
We gingen als een trein. De afdalingen waren namelijk langer dan de stijgingen. Dat betekent dat je heuvelafwaarts komend kunt proberen "door te kletsen". Dat wil zeggen dat je de snelheid van de afdaling zo hoog mogelijk maakt om de helling te halen. Dat is heel mooi maar als het (net) niet lukt is het dodelijk vermoeiend. En zo was dat bij ons.
Het landschap was even fraai als gisteren en verder was ook alles hetzelfde. Dus geen auto's, af en toe een heel oude man of vrouw in een gehucht en weer nergens koffie dus.
Ten slot hebben we gezeten bij een bij de abdij van Orval behorende Brasserie.
Maar tevoren hadden we een angstige ervaring. We reden over een prachtige brede asfaltweg met een fors dalingspercentage. Els zette aan tot zo'n 50 km en daarachter ik en Carel. Zonder enige waarschuwing ging de weg over in een wegdek dat die naam niet waardig was. Ik heb nog nooit, zelfs in België, zo'n puinzooi meegemaakt. Dalingspercentage van 13 %. Het is een wonder dat het goed is afgelopen. God is met de pelgrims.
De Franse Ardennen zijn hetzelfde als de Belgische. Mooi maar niks te doen. Wel af en toe een vleugje Franse grandeur in de vorm van een prachtige basiliek, een citadel en andere mooie oude gebouwen, meestal midden in een gehucht van niks.
Een van onze lezers heeft ons terecht erop geattendeerd dat ze weinig van onze partners lezen en zien. Terechte kritiek. Onze partners sjouwen met onze bagage, ze spreken diners af, doen onze wasjes en alles wat voor ons van belang is. En ook voor hen geldt dat er niks te doen is. Vandaag hebben ze alleen maar een Liga gegeten en ze mochten een dutje doen op een camping.
Gerhard is net terug uit Nederland. Het is goed gegaan met zijn auto en daarom trakteerde hij op een goede champagne. We zijn weer op oorlogssterkte en gaan er morgen weer tegenaan.

• 10 Mei 2018 - 05:53

Erik:

Ik geniet van het verslag. Succes weer vandaag.
    Smeer de kettingen, hou de banden op spanning en geniet van de omgeving.
    Kijk, dat heb ik er toch mooi van overgehouden, alweer zes jaar geleden.
    Groet, Erik.

• 10 Mei 2018 - 06:30

Gerard Vinke:

Heerlijke verslagen. Zou er graag weer bij zijn geweest.Fijn voor de pelgrims dat er niet veel te doen is.
    Denken aan hogere zaken en zo....
    Heel veel succes en plezier gewenst
    Gerard

• 10 Mei 2018 - 07:24

Anna:

Wat een geweldig leuke verslagen! Ik zou er bijna van gaan fietsen .... maar o wee ... dat zadel ...!!!

• 10 Mei 2018 - 08:05

Theo Van Vugt. :

Zo te zien nog maar een lekke band gehad? Dat is fijn dat het material in net z’n goede conditie is als de persoon er op. Overigens hier heeft het geregend ik hoop dat het bij jullie droog is, prettige voort zetting van jullie 4de etappe.

• 10 Mei 2018 - 08:59

Johanna Boersen:

Jeetje, en ik maar beweren dat Belgen (en ook Brabanders en Limburgers) van het goede leven houden, en bovendien gastvrij zijn.
    Dat valt dus tegen.
    Hulde aan Huub die de werking van de Garmin onder de knie heeft en ook nog de verslaglegging op zich heeft genomen.
    Het Belgische wegdek is een ramp. Gelukkig kan Gerhard alle technische mankementen repareren en Els lapt jullie wel weer op.
    Ook hulde aan de dames van de fourage en verdere verzorging.
    Ik denk dat Marga ook wel op haar e-bike had willen meefietsen!
    Geniet van de tocht en zorg dat jullie veilig aankomen!

Johanna

• 10 Mei 2018 - 09:15

Marcel Bastiaans:

Wat supergaaf allemaal. Toppie!

• 10 Mei 2018 - 09:37

Jan Rietjens:

Hallo sportievelingen / pelgrims.
    Wat zijn jullie goed bezig. Knappe fiets prestaties en leuke verslagen.
    Huub: de Garmin 1030 is uitgerust met ongeval detectie, dat is zo. Niet nodig om dat proefondervindelijk vast te stellen!
    Alle gekheid op een stokje: wel voorzichtig en geconcentreerd blijven.
    Geniet van de komende kilometers.
    Wij wensen ook de verzorgers / begeleiders heel veel succes en plezier.
    Groetjes Jan en Francine

• 10 Mei 2018 - 10:16

Thomas Myrthe En Sam Breukink:

Hey! Wat gaan jullie snel! Ben voorzichtig en laat Els en beetje heel. Heel veel plezier en geniet van die mooie vergezichten, klimmen, dalen, blaren en zadelpijn :-) Tot snel

• 10 Mei 2018 - 10:57

Isabelle:

Dag fietsers,
    Wat een mooie verslagen. Prachtig geschreven! Ben zelf geen fietser maar stel me zo voor dat het fietsen in dat gebied een heerlijk gevoel van vrijheid zal geven. Heel veel plezier voor jullie allen!